Du känner förmodligen till att man inte bör handla livsmedelsprodukter när man är hungrig, eftersom man då tenderar att köpa mindre hälsosamma produkter. Det du kanske inte känner till är att man heller inte bör besöka det lokala köpcentret med kurrande mage och heller inte när man känner sig sömnig.
Forskning från universitetet i Minnesota visar att ditt begär att pracka på dig produkter ökar när du är hungrig. I en av de studier som utfördes där undersökte man två grupper med deltagare som inte hade ätit under de senaste fyra timmarna. De ombads att utföra en undersökning om pärmklämmor. Innan undersökningen började hade en av grupperna deltagit i ett blint smakprov av tårtor. Under själva undersökningen kunde deltagarna i de bägge grupperna be om att få så många pärmklämmor de ville ha. Det visade sig att deltagarna i den hungriga gruppen bad om hela 70 procent fler produkter än deltagarna i den grupp som tidigare hade ätit tårta. Ehandel är ofta smidigare då man kan shoppa när som helst. Här finns info om ehandel.
I en annan studie tittade forskarna på 81 kunder som just hade handlat i ett stort varuhus som främst sålde andra produkter än livsmedel såsom skor, kläder och elektronik. De hade delat med sig av sina recept till forskarna och fyllt i ett frågeformulär om sin hungernivå, sitt humör och hur länge de hade vistats i butiken. I slutändan hade de hungrigaste kunderna spenderat 64 procent mer pengar i butiken än de kunder som uppgav att de inte var mindre hungriga.
Även din sömn påverkar din shopping
Att man ska undvika att handla mat, och förmodligen även andra produkter, när man är trött är någonting som de flesta av oss förmodligen inte känner till. Om man utför sin shopping medan man lider av sömnbrist får man enligt en svensk studie samma effekt som då man handlar mat på fastande mage. I studien bad forskarna 14 män att gå och handla två gånger – dels på morgonen efter att ha sovit gott en hel natt och dels på morgonen efter en natt då de inte sovit alls.
De fick varsin femhundring att spendera och fick i uppgift att köpa så mycket de kunde av 40 möjliga produkter, där 20 produkter var kaloririka och 20 kalorifattiga. För att de inte skulle vara hungriga fick de en rejäl frukost innan de gav sig ut på respektive shoppingrunda. Studien visade att man handlar mer kaloririk mat när man har sovit dåligt än när man är utvilad. Detta är förmodligen även sant för andra typer av produkter, då man fattar sämre beslut när man lider av sömnbrist.