Marknadsföring ger generellt bäst effekt om den når rätt målgrupp – i rätt ögonblick. Det är här som internetmarknadsföring har en så stark fördel mot annan marknadsföring. Även om det finns flera olika vägar att marknadsföra sig på internet så går det som en röd tråd via dessa vägar att reklamen kan anpassas mot målgruppen.
SEO – Att möta kunden i köpögonblicket
Genom att arbeta med SEO förbättras en webbplats position på Google när relevanta sökningar sker i sökmotorn. En person som vill köpa en mattermos kommer till stor sannolikhet använda Google för att söka efter detta. Den webbplats som är bäst optimerad mot det ordet kommer att visas först och därmed få den största delen av trafiken. Eftersom personen som sökt efter ”mattermos” till stor sannolikt gör detta för att köpa en sådan termos är personen redan i köpögonblicket. Någon övertygande marknadsföring behövs inte utan enbart en optimerad hemsida som möter behovet.
Google Ads och Google Shopping
De flesta företag som jobbar med internetmarknadsföring har stort fokus på Google Ads och Google Shopping. Två nätverk som innebär att butiker kan synas högst upp på Google, ovanför det organiska söket. Med Google Shopping visas enstaka produkter vilket är mycket konverterande. Hur mycket det kostar att annonsera beror helt på konkurrensen. Detta eftersom positionerna fördelas utifrån en pågående auktionsmodell där den som betalar mest får de mest eftertraktade positionerna.
Influencers – Når direkt målgrupp
Inom internetmarknadsföring hittas även marknadsföring via influencers. Företagen betalar bloggare, youtubers eller personer på Instagram med många följare att lyfta fram en specifik vara eller tjänst. De som följer dessa personer har generellt samma intresse vilket gör att man når ut med marknadsföringen till exakt målgrupp. En person som bloggar om mode och har 120 000 följare kommer få erbjudanden från modeföretag. Detta eftersom de vet att dessa följare är intresserade av mode. Annars hade de inte följt denna influencer.
Målgruppsinriktad marknadsföring
Google Ads, annonsering på Facebook och att samarbete med influencers är bara några vägar till målgruppsinriktad internetmarknadsföring. Inom Google Ads går det exempelvis att ställa in att annonsen enbart ska visas inom ett specifikt område eller för personer inom en viss ålder. Eftersom Google samlar in så mycket data om personer som surfar kan de även anpassa reklamen så att den mest relevanta reklamen kan visas.Information om internetmarknadsföring, länkar och SEO går att se här: webbstream.se